dinsdag 21 juli 2009

Nog twee dagen Capetown


Dinsdagavond 10 voor zeven, het is al ruim een half uur donker. Ben bezig aan mijn laatste verblijfsdagen hier in Capetown. Tot nu toe ben ik gelukkig met het weer, gisteren 26 en vandaag rond 20 graden. Voor morgen wordt 14 verwacht, maar de fijne dagen heb ik toch al binnen. Het was een grandioos weekend, qua weer.
Ben zaterdag in mijn eentje de stad in geweest, heb de National Art Gallery en het District six museum bezocht, over een aantal marktjes geslenterd en ben bij de viering van Mandela's verjaardag geweest (zie foto van de zangeres).
De andere foto's geven een (geforceerd) beeld van wat er hier gebeurt, of juist niet.
Zondag heb ik de twee Duitse vrijwilligsters een deel van de stad laten zien, voor zover ik het ken. Zij zijn 20 jaar en hier voor 6 weken. Naar ik begreep om een betere kans te hebben een bepaalde opleiding te kunnen starten.
Zondagavond is ook nog een Belgische vrijwilligster (29 uit Brussel maar nederlandstalig) gearriveerd, na eerst 17 dagen met haar vriend het Krugerpark en Mozambique te hebben bezocht.
Deze drie wilden gisteren met de kabelbaan Tablemountain op, maar deze was juist voor vier weken gesloten wegens onderhoud.
In het weekeinde is besloten dat ik ook nog les zou gaan geven aan enkele meisjes van het girl's home in Wynburg. Hier zitten zo'n 40 meisjes bijeen, die ofwel geen ouders meer hebben, of verstoten zijn of ernstig beschadigd door aanranding.
Het komt erop neer dat ik 's morgens eerst les geef op de highschool, de vakantie is voorbij.
Aan twee groepjes van vijf leerlingen.
Dan ben ik vrij tot kwart voor drie, wanneer ik wordt opgehaald door Karen die me naar Wynberg brengt om de meisjes te begeleiden.
Het enige wat ik nu doe is ze aan de hand van oplossen van vergelijkingen laten ervaren dat ze best wel wat kunnen. Werken aan hun zelfvertrouwen dus.
Waarom Kevin niet eerder op dit idee is gekomen is me een raadsel, ben al ruim zeven weken hier.
Vrijdag per vliegtuig (twee uur vliegen) naar Jo-burg, om vervolgens per bus door te reizen naar White River, vijf uur bussen.
Daar ga ik op zoek wat ik twee dagen kan doen om me te vermaken, om daarna op 27 juli te worden opgepikt voor een vierdaagse reis door Krugerpark. Slapen in een tent, bij temperaturen rond het vriespunt, terwijl het overdag wel 26 graden kan worden. Het zal wennen zijn.
Op donderdag 30 juni check ik in voor een vlucht die begint om 23.30 uur en eindigt (als alles goed gaat) de volgende dag om 10.40 uur op Schiphol.
Voor diegenen die me zo nu en dan bellen op mijn lokale nummer: vanaf a.s. donderdag is dat niet meer actief omdat ik dan de gsm weer teruggeef aan Boy.
Tot een volgende beschrijving van mijn verblijf in South-Africa.

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto van die zangeres! Ik vroeg me al af of je iets zou merken van Mandela's verjaardag, is dat een soort nationale feestdag? Wat schiet het al op he als je het zo op een rijtje zet, voor je het weet sta je alweer op schiphol.. Grappig dat jij nu degene bent die nieuwelingen rondleidt in Kaapstad, zo ben je toch al snel thuis geraakt!
    Qua weer voel ik met je mee, het was hier zondag 15 graden en veel regen, gisteren iets warmer en vandaag ineens weer 28 graden! Er is net wel een mega-onweersbui gevallen en ik hoor het nu in de verte alweer rommelen, lekker wisselvallig dus. Zijn net terug uit het nieuwe huis waar we met de aannemer waren, en Ro heeft net gebeld met iemand die in de keuken de vloer komt leggen en de keuken installeert..langzaam aan komt alles bijelkaar! Nou pa geniet van je laatste indrukken in Kaapstad en hou ons nog even op de hoogte!! xx hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He schat,
    Terwijl ik dit schrijf ben jij al in White River en lig je misschien wel te bibberen in een slaapzak. Ik kan me niet echt een voorstelling maken van hoe jij daar bivakkeert.
    Vanvond hebben we eetclub gehad en dat was gezellig. Het stond veel in het teken van de voorbereidingen van bruiloft van Rosanne en Maud. Wij zijn ingeschakeld bij de organisatie!
    Volgende week zijn we weer lekker bij elkaar, ik kijk er naar uit.
    Geniet nog met volle teugen en dan gezond weer naar huis.

    Liefs Marijan

    BeantwoordenVerwijderen