woensdag 15 juli 2009

Weekend in Knysna

Gisteren teruggekomen en vandaag weer in de running, hoewel dat allemaal wel meevalt. Het is nog vakantie en vanmorgen had ik 1 1/2 uur zo'n 8 studenten van de highschool. Ze doen intensief mee en waarderen wat ik doe. Vanmiddag in de township met veelal jongere kinderen die zeggen wiskunde te willen doen, maar ik ben alleen maar met basis rekenen bezig. De vakanties zijn na deze week afgelopen en dan wordt het iets intensiever. 's Morgens op de primary school en 's middags de huiswerkgroep van 4 tot 6 uur in de township.
Ik had er de afgelopen dagen al wat van gehoord maar in Capetown heeft het dit weekend enorm hard geregend, er viel de op een na meeste regen in 24 in ruim 50 jaar (55 mm)!!
De weg naar HoutBay was afgesloten vanwege een stortvloed aan regenwater dat van de bergen afkwam en nog steeds.
Terwijl ik zondag in een heerlijk zonnetje op walvistoer ben geweest viel de regen met bakken uit de lucht. Heb dus weer veel geluk gehad. Jammer voor de groep van 15 nederlandse leerlingen van een school bij Nijmegen die hier zijn aangekomen om met de townshipjeugd allerlei sporten te doen. En ook voor de drie nederlandse nieuwe vrijwilligers, die ik nog niet gezien heb.
In de krant staat vandaag dat 20.000 gezinnen moesten evacueren omdat hun shack onbewoonbaar was geworden of weggevaagd.
Vanuit mijn zeer luxe hotel, op een hoogte van 80 meter met uitkijk over de Indische Oceaan (op de eerste foto het gebouw dat precies midden op de foto staat) zag ik zondagmorgen al diverse walvissen met hun staart op het water slaan. Een vorm van communicatie blijkbaar. De hoteleigenaar was erg enthousiast, want ze hadden voor mij een toer op zee georganiseerd: Je gaat vanmiddag heel wat zien, riep hij uit. Zo bezien viel de "vangst" wat tegen. We zagen er twee dicht bij elkaar op zo'n 10 meter afstand, waar we zo'n 20 minuten bij in de buurt zijn gebleven. En verder nog een walvis die uit het water sprong en waarvan zelfs de gids opgewonden raakte, het was de tweede keer ooit dat hij zo'n walvis had zien springen. Maar dat was het dan ook wel.
Teruggekomen vertelde de hoteleigenaar dat hij ons rechtsaf zag slaan terwijl hij een aantal walvissen aan de linkerkant zag. Je kunt niet alles hebben!!
De andere morgen liet hij zijn foto's zien van een walvis die met hun boot speelde en die bijna aan te raken was.
Mijn verblijf daar was er een van grote luxe, wat een tegenstelling met wonen in de township.
Satelliet-tv. Had een gratis chauffeur ter beschikking die op afroep de gasten naar het stadje bracht en maandagavond zelfs voor mij naar de chinees reed om een bestelling te gaan halen!! Over luxe gesproken.
Die dag heeft hij me ook een deel van de omgeving laten zien (ik had hem ingehuurd, een idee van de eigenaren) we zijn o.a. naar Plettenburg Bay gereden.
De heenreis was voornamelijk in het donker. Maar de busreis terug (zo'n 8 uur in de bus, 500 km lang) was schitterend, het heet Gardenroute niet vanwege de tuinen, maar vanwege het groene, glooiende landschap met veel schapen-, koeien- en struisvogel farms. Erg mooi om te zien.
Nu ga ik op zoek naar vervoer en onderdak voor de eerste drie dagen van mijn laatste week, vanaf 24 juli. Heb zojuist de toer voor de resterende vier dagen betaald, op zich al een heel gedoe, want ze wilden 5 % toeslag omdat ik met visa wilde betalen.
Wel, jullie zien, Jos stelt het nog prima, hoewel hij jullie ook wel mist.

2 opmerkingen:

  1. HA JOS,

    Hier een berichtje vanuit Den Haag.. Met veel interesse heb ik je boeiende verhalen (vanuit de luie bank) gelezen.
    Wat een verschil.. van te voren had je natuurlijk op verandering ‘gerekend’ maar in het echt is het toch altijd anders.
    De wereld draait door.. maar niet overal hetzelfde.

    Gaaf dat je ook de walvissen hebt gezien. In Australiƫ vertelden ze dat het slaan met de staart in het water een teken was om het jong in de buurt te houden. Uiteraard werden er nog meer varianten verteld; om hun territorium weer te geven of omdat ze jeuk (exceem) aan hun staart hadden.

    Je hotelletje ziet er inderdaad niet verkeerd uit, ik zie je zo voor me daar op de bank een sjekkie draaien met de ogen struinend langs de horizon en in trance van de golven die tegen de rotsen kapot slaan.

    Wist je dat?
    - Hilde en ik een boom voor in de kinderkamer hebben?

    - Cavendish graag ieder jaar 4x een touretappe wilt winnen?

    - Hilde helemaal moe is van het shoppen (met Marijan) in Rotterdam?

    - Mijn teen al nagenoeg weer hersteld is?

    - Er in de Tour nog geen doping gevonden is? (Wel in het ringzwaaien)

    - We gister met familie Springer-Nieuwhof op het strand gezeten en zelfs gezwommen hebben?

    - De eredivisie CV wacht met de start tot jouw terugkomst?

    - Ik alweer 2 1/2 maand bij Dunea met plezier aan het werk ben?

    - Wij jou ook missen?

    - Hilde lekker een weekje vrij is om te relaxen?

    - je de groeten krijgt van mijn ouders?

    - Hilde ook een walkin computer wil?

    - een KevinKevin toch wel handig is?

    Jos de groetjes en een knuffel (ook van hilde) en tot snel!
    Robin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He pa!

    Heb ik net een heel stuk geschreven, breekt de internetsessie af, alles kwijt!

    Ik had iets leuks geschreven over het lezen van je stukjes en hoe je nog maar veel moet doen en meemaken voordat je terug komt...

    Ik legde uit dat ik gisteen en vandaag veel bezig ben met de wedstrijd van NAC tegen Kapan van vanavond. In verband met de verbouwing in het stadion zijn er veel overleggen en rondgangen gepland om alles in goede banen te leiden. Zometeen heb ik een bespreking met de afgevaardigden van de UEFA, scheidsrechters, NAC, politie enz. Dan nemen we de laatste stand van zaken ten aanzien van de veiligheid door, maar ook worden de wedstrijdshirts gekeurd... Ik wilde je laten weten dat ik het leuk vind om daar bij te kunnen zijn!

    En ik wilde je vertellen dat NAC eigenlijk helemaal niks weet van de tegenstander. Ze hebben contact gehad met onder andere Henk Wisman die in Armeniƫ werkt, maar dat heeft geen videobeelden opgeleverd. Het kan dus 6-0 winst of 0-6 verlies (en alles ertussen) worden! Ik wilde je op de hoogte houden...

    Ik had je vast willen vertellen dat we voor het weekend van 7 augustus een huisje hebben gehuurd om met z'n zessen (Marijan, Hilde, Robin, Sol, jij en ik) eens lekker bij te kletsen...

    En ik wilde je vertellen dat Sol en ik vanaf dit weekend vakantie hebben. En dat we vanaf volgende week (ruim) twee weken gaan rondtrekken in Tsjechiƫ...

    Maar ja... Alles wat ik schreef is verloren gegaan! Misschien schrijf ik later nog wel een stuk om je van al deze dingen op de hoogte te brengen!

    Kus Ivo

    BeantwoordenVerwijderen