zondag 28 juni 2009

Nu Kaapstad


Sinds vrijdag verblijf ik in Kaapstad en het lijkt of nu alles ineens is veranderd. Komt vooral door het mooie weer en de plek waar ik nu verblijf. Heb een eigen kamer met uitzicht op o.a. de Tafelberg. 's Avonds kan het er koud zijn maar heb een extra deken geregeld en het is goed te doen. Bovendien deel ik het huis nu met Sarah, 23 jaar uit de UK. Vanmiddag is Charlotte afgereisd, had aar een goed kontakt mee, zij zat ook met mij in HoutBay maar is woensdag verhuisd. Vanmorgen zijn Sarah en Charlotte gaan sky-diven en ik ben samen met Kevin mee geweest. Zij waren zo enthousiast na afloop dat ze meteen wel weer zouden willen. Ik heb wat meer resaerves. Misschien als Kevin zou zeggen het te zullen doen dat ik het opnieuw zou overwegen. Het is inclusief dvd zo'n 180 euro.
De weg ernaartoe was ook de moeite waard, langs de Atlantische Oceaan en met teruggaan liet Kevin ons nog een aantal mooie plekjes zien.

Tot nu toe heb ik de Tafelberg alleen nog maar gezien terwijl de top bedekt was met wolken, maar vandaag was dat anders, geen wolkje te zien. En dus op pad, met de kabelbaan naar boven (met zo'n 40 man in een gondel) en in eerste instantie zou ik terug lopen met Sarah, Mark en Angela, de twee laatsen zijn vrienden van Kevin en Karen. Wat een schitterend uitzicht over de stad!! Elke hoek zou waard zijn gefotografeerd te worden. Maar boven kwam ik ook Sarah tegen die vertelde dat Mark ziek is geworden tijdens de beklimming, zij zouden te voet naar boven gaan. We hebben nog een extra ronde gemaakt en zijn toen met de kabelbaan weer naar beneden gegaan.
Vrijdag nam Kevin alle vrijwilligers mee uit op een trip naar Spier, waar cheetahs worden vertroeteld omdat ze met uitsterven bedreigd worden. Ernaast was nog een roofvogel park met indrukwekkende exemplaren. Vooral de adelaar die klauwen heeft waarmee ze dezelfde kracht mee kunnen ontwikkelen als een leeuw!!
Toen naar het vliegveld omdat Nicol en Mathew vertrokken. Pas rond 18.30 uur kreeg ik mijn nieuwe onderkomen te zien en dan is het ruimschoots donker. Samen met Charlotte en Sarah heerlijk gegeten in de Savoy Cabbage, chique gelegenheid. Toch betaal je maar 300 rand, 27 euro, voor een heerlijk diner.

Het was de bedoeling om zaterdag naar Robbeneiland te gaan, maar het was volgeboekt, een andere keer dan maar. Met de twee dames dus rondgelopen in een enorme mall op Waterfront, honderden winkels bij elkaar, te gek, je kunt er uren spenderen.
De lunch werd genuttigd in een restaurant waar we een groot bord voorgeschoteld kregen met calamares, oesters, mosselen, een vissoort, lobster en prawns. Onbeschrijfelijk goed en lekker.
Om drie uur wilden de dames rugby zien op tv in een pub, een officiële match van de Lions tegen South Africa op een toernee die maar eens in de twaalf jaar hier wordt gehouden, om de vier jaar een ander UK land.
Ik heb de Lions, de beste spelers die in de UK te vinden zijn, twee keer gezien in een testmatch. En steeds vergezeld van de meest krankzinnig, uitgedoste en luidruchte supporters, alles binnen de perken. Heb geen ongeregeldheid gezien.

's Avonds een braai, barbeque, bij ons thuis, geregeld door Kevin en Karen. Eerst vlees roosteren buiten, terwijl het al erg koud begon te worden, het is tenslotte winter hier. Daarna binnen lekker gegeten, o.a. struisvogelsteak, erg aan te bevelen.

Jullie zien wel, je hoeft je over mij geen zorgen te maken, al zou ik het wel weer fijn vinden om jullie allemaal weer te zien. Maar heimwee heb ik nog niet.
De komende week is gepland dat ik bijles geef aan leerlingen op de Highschool in HoutBay, ze hebben daar nu vakantie, die zich hebben aangemeld hiervoor. Moet nog zien of dat goed geregeld is. Verder huiswerkgroep in de township.
Ik zit nu in een nieuw internetcafe, weet nog niet hoe je foto's kunt uploaden, dus die hebben jullie nog tegoed.

Groetjes,

Jos

5 opmerkingen:

  1. Ha Jos !

    Het is zondag eind de middag en we gaan er voor zitten om eens te kijken wat je allemaal weer beleefd hebt de afgelopen week.
    We zijn 4 dagen in Zuid-Limburg geweest (een eind weg hè) en daarna een druk weekje achter de boeg gehad.
    Het is fijn om te lezen dat je verhuisd bent naar een betere plek waar bovendien ook nog blijkbaar een internetcafe is. Nu kun je dus ook als het uikomt in het weekend achter de pc.

    Je hebt weer prachtige dingen meegemaakt en ....in leuk gezelschap. Ja, dat is wel iets voor jou want omgaan met jonge mensen bij jarenlang gewend geweest.
    Een "mooi" stukje om te lezen was ook hoe je schrijft over de afgrijselijke maaltijd waar dan ook nog niks gezegd werd.
    Gelukkig heb je ook een paar keer heerlijk "rijk" gegeten.
    Op deze manier is het in ieder geval een fijnere afwisseling met het les geven (met die complimenten die je krijgt is het extra mooi).

    We hebben vanochtend heerlijk kunnen tennissen (jan,corrie,je partner en ik) met echt lange ralleys (schrijf je dat zo?).
    De eerste 2 sets ging het gelijk op,in de derde set werd het 6-1 voor Marijan en ik.
    De koffie van Sjors en het shaggie waren weer heerlijk.
    Van de week gaan Frank en ik weer op de motor en overnachten we in Epse. De weersvoorspelling is heel goed.!

    Nou Jos, een fijne week daar (heb je nog genoeg shag :)?, lieve groeten van Thea en mij en tot de volgende "ronde".
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Josh,

    Het was hartstikke leuk dat wij allemaal met je konden spreken. We zitten lekker in de achtertuin aan tafel te eten en hebben de computer midden op tafel gezet om met je te gaan bellen over het internet. Het is gewoon te gek dat we je aan de lijn krijgen met het antwoord “Hoi, met Jos ik ben de tafelberg aan het beklimmen!” Is toch bijna niet tegeloven.

    Inmiddels hebben we je verhaal “Nu Kaapstad” met z’n alle zitten lezen. Wat kan jij toch geweldig vertellen/schrijven. Het is goed te horen dat het je goed gaat. Gelukkig nu op een betere stek. Jammer dat het zo vroeg donker is in Kaapstad want dan kon je wat langer van de dag genieten en zouden de avonden wat korter zijn.

    De leerlingen hebben vakantie maar dat is dan een Wintervakantie of zoiets dergelijks. De (bij)lessen hebben een ander karakter dan voor de klas staan. Komen deze leerlingen naar jou toe of geef je die bijlessen bij hen thuis of toch nog op de school?

    Vinnie maakte een grapje met de opmerking “De inzamelactie loopt gesmeerd!” Hij is kranten aan het verzamelen en heeft al een doosje ;-) Je kent Vinnie! We merken dat het niet zo gemakkelijk is om iets in te zamelen. Zelfs niet de oude balpennen van het RC. Dan hebben we het nog niet eens gehad over opsturen.

    Ik ben afgelopen vrijdag voor mijn werk in Rotterdam geweest bij ECT (Europese Container Terminal). Daar worden containers als broodjes van de boot op de vrachtwagen gezet. Een schip had 21 lagen met containers, hoeveel per laag weet ik niet maar je kan je voorstellen dat er enorm veel zijn. Je zou zo zeggen dat een containertje naar SA niet z’’n probleem hoeft te zijn.

    Jos, nu ik je lokaal nummer heb gaan we meer bellen. Is natuurlijk niet zo leuk voor “JosInAfrika” maar 10 minuutjes kletsen vind ik toch ook leuk. We doen gewoon beide!

    Groetjes van Truus en de kids,

    Tot horens, Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Josh,

    Leuk die SMS-en en telefoongesprekken van vandaag. Deed ons goed je vertrouwde stem te horen, weliswaar met enige vertraging en een kleine echo.

    De inzamelactie vordert inderdaad zoals Piet schrijft. Oud papier genoeg, kost ons €3 per pak papier (à 500 vel A4) om op te sturen. In the Paper Shop in de Crete Rd, Unit 3 Crete Road Prk, Wetton in Kaapstad verkopen ze ze misschien goedkoper! En kijk eens op 383 Lower Main Rd, Observatory ook in Kaapstad, daar is een winkel, "Special-Tee" daar verkopen ze T-shirts (ik raak verslaafd aan Google!).

    Hier verder gaat alles richting grote vakantie. De laatste loodjes op school.

    Ik snap nog steeds niet waarom ze nu in Zuid Afrika geen kerstmis vieren, moet je me maar nog eens uitleggen.

    Kussen,

    Vinnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He pa!!

    Je hebt het goed daar zo te horen! Ik vind het leuk voor je dat je verhuisd bent, want ik werd zelfs al depressief van je verhalen over de gezelligheid in dat andere huis!

    Wij zijn afgelopen weekend naar de Ardennen geweest, Sol, Robin, Hilde en ik... Was erg leuk! We zijn in Dinant geweest, in de Citadel! Gisteravond zagen we op foto's bij Marijan dat het 25 jaar geleden was dat we daar waren!

    Heb je nog iets meegekregen van de wedstrijden in de Confederations Cup van gisteren? Zuid Afrika heeft het goed gedaan! Heb niet heel veel gezien, maar was onder de indruk van het frisse spel!

    Geniet van je verblijf!!

    Kus Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He schat,
    He ziet er weer indrukwekkend uit. Lijkt me fantastisch om op de tafelberg en Robbeneiland te zijn. Kijk maar goed hoe Mandela daar heeft gezeten, ben er erg benieuwd naar.
    Kun je met een foto laten zien hoe je nu zit, zou ik leuk vinden om te zien.
    Gelukkig heb je nu meer tijd om een eigen progamma te maken en wat van Z-Afrika te zien. Geniet vn het leven.

    Liefs Marijan

    BeantwoordenVerwijderen