woensdag 17 juni 2009

Weekend update

Zaterdag dus naar de rugby na een voetbaltoernooi voor 7 teams in de regen en een ergelijke organisatie. Kevin vroeg me op een bepaald moment, hoewel hij alleen maar kwam deelnemen met een team, of ik het wedstrijdschema wilde opstellen!! De organisatie was in handen van niet-blanke mensen en dat was de reden, volgens hem. Eerst moesten de goals en de belijning nog in orde worden gemaakt.
De rugby was amusant om te zien, veel UK-supporters op allerlei manieren uitgedost, goede sfeer en veel strijd op een drassig terrein, maar gelukkig was het droog.
Vervolgens nog een nadronk, bezoek aan een Ierse pub en uiteindelijk samen met Kevin en zijn vrouw Karen naar een Italiaans restaurant, lekker gegeten en gekletst.
Kevin bracht me naar huis, toch zo'n 30 km heen en weer.

De andere dag weer naar Kaapstad maar nu in een minibus, het vervoer voor de niet-blanken met een beetje geld. Stel je een Volkswagenbus voor waarin in totaal 19 mensen zitten, inclusief de chauffeur!! Hij brengt me naar het busstation en ik ga op zoek naar Waterfront voor een bezoek aan het 2-Ocean Aquarium. Schitterend in elkaar gezet, inclusief haaien en roggen, enorme krabben enz.
Veel ouders met kinderen en een televisieploeg.
Nog wat rondgelopen in de buurt, tocht naar Robbeneiland was gecancelled vanwege ruwe zee, en daarna op zoek naar het busstation. Ik wil voorkomen dat ik in het donker nog vervoer moet regelen want er wordt me een aantal keren afgeraden om via een bepaalde weg te lopen. Uiteindelijk in een bus waar 21 personen zitten!!! De bus rijdt pas weg als hij vol is.
Ben juist om 4 uur terug en ga voetbal kijken in het hotel Z-Afrika tegen Irak, zonde van de tijd, niet om aan te zien, maar beter dit dan alleen op mijn kamer. Daarna heerlijk gegeten in hetzelfde hotel en de volgende match gezien, gelukkig beter dan de vorige. Als ik uiteindelijk naar huis wil en vraag om een taxi te bellen wordt hiervoor 80 rand gevraagd (er was me 20 rand voorspeld). Uitendelijk wordt ik gebracht door de hotelmanager die 30 rand rekent (blijkbaar is zijn salaris niet zo hoog).

Maandag gebruik ik om te informeren wat er met Boy te regelen valt, maar die blijkt nog niet thuis van zijn werkweekeinde. Zijn vrouw zegt dat hij morgen wel tijd heeft. Dan maar de was naar de wasserij, nog enkele andere boodschappen en lunchen in het restaurantje. Toch niets te doen, dan maar 's middags huiswerkgroep tijdens welke er een wind opsteekt die de ramen doen klapperen terwijl ze niet gesloten kunnen worden. Het wordt ook behoorlijk koud, dus weinig aangenaam. De avond doorgebracht in huis.

Om 10 uur dinsdagochtend was Boy present om me op te halen, Ammandiph en Charlotte gaan mee, we gaan op weg naar Kaap de Goede Hoop. Er rijdt hij ons langs de gevangenis waarin Mandela nog drie jaar zat nadat hij van Robbeneiland kwam. Dat moet een ellende zijn geweest, verkrachtingen en bendevormingen zijn er schering en inslag.
Het weer wordt mooi en in de volle zon bezoeken we de pinguinkolonie aan de kant van de Indische Oceaan. Ze leven hier volledig in het wild, er zijn loopbruggen voor de toeristen waar de dieren geen last van hebben.
Via False Bay (zogenoemd omdat er veel schepen schipbreuk leden omdat het water verradelijk ondiep is) naar het reservaat met de beruchte plek.
Alle toeristen worden via borden naar een vuurtoren geleid, maar het schiereiland is nog zo'n 200 meter en veel klimwerk langer.
Op het puntje gezeten rook ik een shaggie en sta stil bij het feit dat ik nu ben op een plek die ik perse wilde bezoeken. Ook vermakelijk is het feit dat Charlotte en Ammadiph me nauwelijks kunnen bijhouden, hoewel ze elke dag gaan sporten.
We zien struisvogels en veel later, na veel zoekwerk van Boy, ook bavianen. Hij lokt er een naar zijn autoraam om hem een papier te laten stelen.
De beloofde zebra's en springbokken blijven onzichtbaar. Ook de walvissen waarna we later op zoek gaan zijn niet te zien.
Al rijdende brengt hij ons ook nog langs een huis waarin de bommenmaker van London (2006) gearresteerd is, een normaal ogend huis tussen Muizenberg en Retreat.
Hij weet dit soort info allemaal vanwege zijn werk.
De flamingo's die hij ons beloofd zijn wel aanwezig, maar te ver weg om goed te kunnen zien. We zijn dan inmiddels alweer ten westen van Kaapstad, vanwaar een schitterend uitzicht is op de stad en de Tafelberg.
Voor de twee meiden, bij aldoor slapend terwijl we rijden, rijdt hij ook nog eens Signal Hill. De schitterende zonsondergang die we nog te zien krijgen sluit een prima dag af.

7 opmerkingen:

  1. Ha die Jos
    Eindelijk tijd om ff met jou te "praten". Na een week met onze Ruud en gezin in Lochem hebben we aansluitend ook nog 5 dagen op onze schatjes van kleindochtertjes gepast. Ze sliepen op de "computerkamer", als ze wakker zijn heb je je handen vol en als ze slapen tja, dan is de pc ook onbereikbaar! Maar goed. Vanochtend heb ik Juul en Fien weer gezond en wel thuisgebracht, de rust is weergekeerd nu.
    Wat een spannende verhalen schrijf je en nog waar gebeurd ook!
    Het is niet niks wat je tot nu toe allemaal meegemaakt hebt! Het leven wordt daar wel heel anders geleefd dan hier. Je bent nog geen 3 weken weg maar wat je allemaal al gezien en gedaan hebt. Dat met zoveel mensen in VW busje zitten, dat hebben wij ook in Peru aan den lijve ondervonden. Lokaal vervoer noemden ze het daar, ongelooflijk hoeveel mensen er mee kunnen met een beetje goede wil. Ik was toen blij dat wij als 1 van de eersten ingestapt waren, de laatste die instapte werd bij wijze van spreken over de hele bus "uitgesmeerd"! Jammer wel dat het 's avonds zo onveilig is en ook vroeg donker, dat maakt de avonden minder leuk en ook soms wat eenzaam lees ik. Maar Vincent houdt jou wel bezig! Leuke site, ik ga er straks nog eens goed voor zitten om alles aan te klikken en te lezen.
    We "spreken" elkaar nog.
    Nu even naar onze volkstuin om tuinbonen te plukken en aardappelen te steken, ja, we zijn momenteel flink aan het oogsten.Da's leuker dan onkruid wieden, daar waag ik me dan ook niet aan haha.
    Tot gauw weer Jos enne.........geen gevaarlijke dingen doen.
    Lieve groetjes
    Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die maat,

    Zo te lezen, maken we ons onnodig zorgen om je. Je verveelt je niet!
    Ik heb weer een en ander toegevoegd aan je stukje, natuurlijk is dit weer weer met de meeste smaak en zorgvuldigheid gebeurd ;-).

    Toevallig gaat onze directie (FB & AH) dit weekend naar Durban. Het moet niet gekker worden, bijna al onze vrienden in SA!

    Kwam Marianne tegen bij Heijn. Ze heeft problemen met de CD-speler, ik zal er eens langs gaan. Enig idee waar het aan kan liggen? Welke van de 12 afstandsbedieningen is het trouwens?

    Vandaag mijn voorlaatste wiskundeles gegeven, vrijdag de laatste les (waarschijnlijk voor altijd). Ik zal ook naar SA moeten voor nog wat klassikaal doch ambachtelijk en frontale les. Volgende week toetsweek en dan kabbelt het schooljaar weer naar de LSD en grote vakantie.

    We missen je.

    Kussen,

    Vinnie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jos,
    Wat heb jij in de afgelopen 2 weken al 'n hoop meegemaakt. Vooral het verschil in de leefomstandigheden zal wel grote indruk gemaakt hebben.
    Op mij tenminste wel, waarbij ik het nog niet eens met eigen ogen zie. De foto's op de blog laten echter al veel zien hoe het is om daar te leven
    en realiseer me dat het in ons kikkerlandje goed leven is.
    Hoop voor je dat je 'n nieuw onderkomen vind want waar je nu bent is wel erg minimaal. Zeker na een dag hard werken is het fijn als je je kunt
    ontspannen in een prettige omgeving.
    Het afgelopen weekend en de afgelopen dagen heb je, als ik je laatste verslag lees, veel andere gezien en meegemaakt. Ook dat hoort zeker bij
    je verblijf daar en het is fijn dat je zo'n goede gids hebt.
    Zo te lezen heb je nog genoeg energie maar zorg je er wel voor dat je nog genoeg energie overhoud voor de laatse fase?
    Hier gaat alles z'n gangetje. Vorge week zijn Corrie en ik met onze Ruud, Elle en Puck een week in de achterhoek geweest.
    We hadden 'n huisje (Tempat Hutan) gehuurd in Lochem, vlak bij Zutphen. Heel erg leuk, redelijk zonnig weer gehad, met af en toe s'avonds of s'nachts
    'n regenbui,maar overdag hebben we heerlijk kunnen wandelen of fietsen. In de tuin was ook een grote springmatras en opa moest
    dat natuurlijk toch even uitproberen. Ik kwam er zodoende achter dat ik ook geen 60 meer ben want ik heb er door een spierverrekking wat
    rugpijn aan overgehouden.
    Sannie was er dinsdag ook nog met de 2 kleintjes zodat we met de hele familie compleet waren. Het is vooral erg leuk om te zien hoe de 3 kleintjes
    zich met elkaar vermaken.
    Nog 'n nieuwtje , er is weer uitbreiding op komst, onze Sannie is weer in blijde verwachting en de nieuwe spruit wordt eind januari verwacht.
    Zijn verder druk bezig met de voorbereidingen voor de viering op 28 juli van de diamanten bruiloft van mijn schoonouders.
    Ben bezig met het maken van een terugblik met foto's en films waaronder een hoop foto's die nog ingescand moeten worden.
    Maar wel leuk om te doen en ze zullen er wel van genieten als ze zo de afgelopen jaren de revu zien passeren.
    Ik moest nog denken aan een lied van Karin Bloemen, het gaat over een verblijf van zuid-afrikanen in nederland, en ik stuur de tekst in een volgend bericht mee omdat ik bij het verzenden de melding kreeg dat 'n bericht niet meer dan 4096 karakters mag bevatten.

    Jos het allerbeste, lieve groeten en houdoe,

    Jan S

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jos,

    Onderstaand de tekst van het lied.
    Karin Bloemen - Zuid-Afrika

    ons he ien half jaar in Nierland gewees
    bij ons swaagman Peter en ons skoonsus Trees
    ons he genoot, ons vond alle dages fees
    ons he nog nie in so`n skoon land gewees

    Oeral woont die lui, d`r in ier eigene wijkes
    die arms woont bij die arms, die rijkes bij die rijkes
    die Marrokaanders en die Turklui, die maak alles skoon
    ons vind Nierland, die ideale land gewoon

    Ons he ien half jaar in Nierland gewees
    bij ons swaagman Peter en ons skoonsus Trees
    ons he genoot, ons vond alle dages fees
    ons he nog nie in so`n skoon land gewees

    Nie ene swartman, en geen turklui nie in die parlement
    als ons in Afrika so doen, krij ons gelazer in die tent
    die vrouwe-huizes benne slechts toegankelijk vir vrouwes
    die jonkies bij die jonkies, en die ouwes bij die ouwes

    Ons he ien half jaar in Nierland gewees
    bij ons swaagman Peter en ons skoonsus Trees
    ons he genoot, ons vond alle dages fees
    ons he nog nie in so`n skoon land gewees

    Die manlui vloek sochtends in die file and`re manlui stij`
    wijl die vrouwlui met die kinders in die thuisland blij`
    ons echter nie begrij die vrouwlui nie van `Blij van mij lij`
    apartheis es ien skonne saak, maar ie ken ook overdrij`

    Ons he ien half jaar in Nierland gewees
    bij ons swaagman Peter en ons skoonsus Trees
    ons he genoot, ons vond alle dages fees
    ons he nog nie in so`n skoon land gewees

    Voor ons is Neerland één groot luilekkerland
    die gelijke rechtes leggen in die prullemand
    nu die sake vir ons blankes in Suid Afrika loop uit de hand
    ons weet al waar ons heen sal gaan, ons gaan naar Neerland

    Ons he ien half jaar in Nierland gewees
    bij ons swaagman Peter en ons skoonsus Trees
    ons he genoot, ons vond alle dages fees
    ons he nog nie in so`n skoon land gewees

    Ons he ien half jaar in Nierland gewees
    bij ons swaagman Peter en ons skoonsus Trees
    ons he genoot, ons vond alle dages fees
    ons he nog nie in so`n skoon land gewees

    Lieve groeten en houdoe
    Jan S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Jos !!!

    Zo, we zijn weer terug van een kort verblijf in het mooie Zuid-Limburg. Prachtig is het daar.
    Maar wat jij allemaal te zien krijgt moet wel echt geweldig zijn.
    Wie voorziet jouw verhaal met al die beelden, is dat Vincent? Ik meen zoiets gelezen te hebben.
    Die humor achter "shaggie" was wel heel leuk.
    Ik geniet trouwens weer van af en toe een shaggie, maar alleen op speciale momenten (koffie, bier enz.). Nee, het zijn er niet veel per dag.

    Gelukkig heb je inmiddels een aantal prachtige uitstapjes gehad. Ik heb nog op de kaart zitten kijken waar de plaatsen liggen.
    Je raakt al wel een beetje "ingeburgerd" zo te lezen.
    Je hebt nog een aardig tijdje voor de boeg, dus ik hoop dat je het een beetje naar je zin hebt.
    In ieder geval, ook mede namens Thea, lieve groeten van ons.
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He schat,

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Mijn echte verhaal lees je via de mail ha ha. Heb vandaag een vrije dag gehad, was heerlijk. Na lekker uitslapen en "ontbijt op bed" een lange wandeling gemaakt door het Markdal. Heb ook een nieuwe fiets besteld met een heel goed voornemen dat ik deze altijd dubbel op slot zet aan een paal. De bandieten zullen mij niet meer te slim af wezen. Heb vertrouwen!
    Morgen ga ik met Ans naar Oisterwjk, daar is de jaarlijkse tentoonsteling die telkens zo mooi is.
    Ik ben benieuwd hoe jouw weekend is. Waarschijnlijk zul je dit bericht pas maandag lezen en hoop dan op een reactie. Ik ben maandag pas laat thuis en sms over de tijd van bellen.
    Liefs, Marijan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha die Jos,

    Na 2 weken Frankrijk zijn we sinds gisteravond weer thuis. We hebben een prima vakantie gehad en dat komt denk ik voor mij vooral door de vele activiteiten die we hebben ondernomen in het bijzonder fietsen.
    Vanmorgen je blog weer gelezen. Onder de indruk van wat zich daar allemaal afspeelt en hoe het leven in elkaar steekt. Ik vind dat je erg veel initiatief neemt om dingen te doen en te zien. Zoals vaak blijkt dat je vooral zelf degene bent die een dag tot een succes kan maken. Ik vind dus dat je dat goed doet, terwijl het je met bijvoorbeeld de legering niet zo gemakkelijk wordt gemaakt.
    Ik lees momenteel een historisch boek over de periode Jan van Riebeek ca 1640. Gaat over de tijd at dat blanken voet aan wal zetten en dat de zwarten de nieuwe werkelijkheid accepteerden. Als je de argumenten over en weer leest is er in 400 jaar niet veel veranderd.

    Wij hebben in de vakantie 750 km gefietst met verschillende hoogtepunten. Eerst 3 dagen op de fiets overleven in Parijs, toen de Provence met op de laatste dag de Mont Ventoux met de auto. Wat een indrukwekkende berg. Ik durfde er niet aan te beginnen, maar ik zou het nog wel een keer willen. Inez heeft zich ook prima gehouden met name berg op. Gisteren hadden we een etentje bij de moeder van Maud in Limburg. Wij hebben daarvoor een prachtige fietsdag in Limburg gehad met als hoogtepunt dat we nog iets zagen van het het NL kampioenschap voor amateurs. Toen de renners voorbij waren mochten we het parcours op onze eigen route te vervolgen. Dat leidde bergop lang de finish wat Inez nog vele leuke opmerkingen opleverde zoals "Ben je je rugnummer verloren?".

    Vandaag ruimen en morgen pakken we de draad weer op van het gewone leven. Inez gaat weer werken en ik begin ook weer waar ik 2 weken geleden ben opgehouden. Nog dank voor het gebruik van het fietsenrek. Beviel prima!.

    Succes de komende week en ik hoop vooral dat snel een ander onderkomen vindt.

    groet,

    Menno

    BeantwoordenVerwijderen