zondag 7 juni 2009













Zondag, een heerlijk weekeind met eindelijk mooi weer. Gisteren met een politieagent Boy naar de townships van Capetown geweest. Wat een indrukwekkende dag was dat!! 400 km2 van allerlei bouwsels waar we in Nederland de hond nog niet laten verblijven. Dankzij Boy die daar ook werkt en excursies in zijn vrije tijd verzorgt, konden we ons daar tamelijk vrij begeven. Zo waren we in Langa, Gugulethu, Crossroads en Khayelitsha. Ik raad je aan om hierover meer nieuws via internet te googlen, je gelooft je ogen niet.

Hier werd geschiedenis van Zuid Afrika geschreven. Nog altijd is het niet veilig, zeker niet voor een rijke westerling, maar dankszij Boy waren er geen problemen. Zo hebben we een bezoek gebracht aan een indrukwekkende medicijnman in een ruimte die vol hangt met allerlei delen van dieren. Bezochten de enige B&B in deze townships en kregen een maaltijd van alleen maar vlees in een restaurant tussen de locals.
Daarnaast een bezoek aan het gedenkteken voor de zeven jongelui die in 1986 met de handen in de lucht van achteren in koelen bloede werden geexecuteerd.
Tenslotte werden we naar Signal Hill in Capetown gebracht, vanwaar je een fantastisch uitzicht hebt over de City, de oceanen en, interessant natuurlijk, het in aanbouw zijnde stadion voor de World Cup volgend jaar.Thuisgekomen was de waterleiding kapot, ergens is een buis gesprongen, en waren we verplicht naar de pizzaboer te gaan, ook lekker. Intussen zijn er zo'n 12 vrijwilligers werkzaam, allemaal van rond de twintig jaar, heb dus steeds het idee dat ik met mijn leerlingen optrek.Vandaag ga ik op mijn gemak naar een klein marktje en (ik was het toch al van plan, Vin) naar de World of Birds.

5 opmerkingen:

  1. Ha Jos,

    Wat spannend om jouw verhaal te lezen. Lijkt me een geweldige ervaring om dit land van zo dichtbij mee te maken als niet-toerist. Volgens mij kom je er zo pas achter wat het betekent om toevallig daar geboren te worden en niet hier. Alles relativeert dan, lijkt me. Ik ben nog steeds niet aan de tennis maar vermoed dat het volgende week er echt weer van gaat komen. Afgelopen weekend was ik een lang weekend met de kids en aanhang gaan zeilen op het IJselmeer vanuit Lelystad en het was werkelijk fantastisch. Heel erg veel gelachen maar vooral ook echt heerlijk gezeild. Ik was verbaasd dat ik het ook nog kon ook, mijn echte zeilles is toch ook al weer zo'n 4 jaar geleden. Vandaag nog een vrije dag en morgen weer aan de bak in het Limburgse.
    Nou Jos ik volg je graag en het ga je goed.
    Lieve groet Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He pa!!

    Heb je blog eindelijk gevonden en met hulp van ome Vinnie mag ik nu ook wat schrijven...

    Leuk om je verhalen te lezen! Al kan ik me voorstellen dat het niet altijd even vrolijk is om te zien / mee te maken!

    Gisteren hebben we het voetbalseizoen eindelijk afgesloten... Zijn met de nieuwe C1 eerste geworden op een toernooi in Culemborg. Dat belooft wat voor volgend seizoen. Heb nu zomerstop tot 10 augustus! Gaan Sol en ik lekker wat leuke tripjes maken... Heb er zin in!

    Veel succes daar en geniet er van!

    Kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey papajos! Wat heb je voor een dier in je handen op die foto???? Ik heb m uitgebreid zitten bestuderen maar kan er niets van maken..:-) Het lijkt nog het meest op een staart aan een stok.. waar zou dat dan goed voor zijn?? Haha je ziet het, ik doe mn best me in de medicijnman te verplaatsen..

    Maar wat goed om te horen dat je naast al het werken en thuis zitten ook wel echt leuke dingen kan doen en kan zien in welke omgeving je terecht bent gekomen! Is die foto met die berg echt het uitzicht waar je tegenaan kijkt? Wat ziet dat er troosteloos uit..Wat een positiviteit als je dat een suburb kunt noemen! Maar het klinkt wel heel gaaf allemaal, en wat een ervaring doe je hiermee op!

    Wij zijn intussen met heel andere dingen bezig: a.s. zaterdag is het Vlaggetjesdag (over cultuurshock gesproken) en heb ik met mn tekenles nog een stadswandeling als afsluiting van het seizoen. En daarnaast nog een verrassing: het laatste weekend van juni gaan we met Ivo en Sol 2 dagen naar de Belgische ardennen! GRappig he, ik hoop dat het lekker weer is en dat we veel buiten kunnen doen, lekker fietsen, barbecueen etc. Volgens mij is het vlakbij de grotten van Han, daar zijn wij vroeger toch ook wel eens geweest? Nou pa, ik ga zo slapen. Take care en tot snel! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jos,

    Help, hoe werkt dit blog in Godsnaam! We beginnen maar gewoon aan een bericht aan jou. Je kent ons: onwetend op gebied van ict als het gaat om blogs!
    Eenmaal terug uit Frankrijk was de vogel gevlogen en van Marijan hoorden we dat je een behoorlijke cultuurchoque hebt moeten ondergaan. Alles went Jos, het kost alleen even wat tijd.
    Je zal denk ik nog wel van de ene verbazing in de andere vallen!
    Toevallig hoorde ik vandaag op de radio dat verschillende reisbureaus al bezig zijn met inkopen van arrangementen voor de WK.
    Wie weet Jos.... maak je daar nog een wedstrijd mee!
    Heb je al een idee/inzicht wat jouw bijdrage oplevert voor de leerlingen/studenten? Kunnen zij werkelijk ontsnappen aan het getto en hebben ze uberhaupt kans op een beter leven in de stad na een studie?
    Krijg je al een beetje contact met de studenten waardoor je meer te weten komt over hun perspectieven?

    We hopen dat je ondanks de cultuurchoque een
    aangename tijd hebt en later als je terug bent in Nederland kan nagenieten van je Suidafrika avontuur.

    Marijan komt gezellig eten vrijdag en dan zullen we ongetwijfeld veel over jouw avontuur praten.

    Veel liefs en op naar de volgende verrassing.

    Chris/Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Jos !

    We hebben alle verhalen van jou weer gelezen en zijn echt onder de indruk ! Ongelooflijk wat een andere leef omstandigheden voor die mensen dan hier (en voor jou nu ook).
    Wat hebben wij het hier echt goed.
    Het is bijna weekend en ik heb begrepen dat je in het weekend niet over een pc kunt beschikken.
    Wel mooi dat je met Boy de agent hebt kunnen rondkijken. Dat geeft waarschijnlijk een beetje veiligheid.

    Ik heb sinds woensdag een weekje vrij en we gaan vanaf zondag (geen tennis dus)4 dagen naar een hotelleke in Z-Limburg.
    Hopelijk kun je er dit weekend ook even uit.
    Ook namens Thea, lieve groeten van ons uit NL.
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen